Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

måndag 4 maj 2015

Slå bankräntan - 10% avkastning på 2,5 år

Nu är det dags för min kusin att köpa sin lägenhet och hon har bett mig att sälja av alla sina innehav. Jag har hjälpt henne med sina innehav och förvaltat hennes pengar. Det sattes in totalt 150 000 kr 2012-11-26 och nu ligger depån på 165 000 kr. En avkastning på 10%  under 2,5 år. Vad tycker ni är det ok?

Se transaktionerna nedan.





Hon frågar mig nu vad jag ska ta för avgift, vad tycker ni?
Jag har redan sagt vad jag vill ha, men undrar vad ni tycker.



10 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle nog inte ta en krona om jag vore dig eftersom du har underpresterat för hennes portfölj.

Kampen mot index sa...

Personligen brukar jag hjälpa familj och vänner gratis. Men de brukar bjuda på en middag ibland för tack för hjälpen :)

SparaKlokt sa...

Anonym, skulle du kunna utveckla ditt svar?

Anonym sa...

Då det är en kusin och det är roligt med aktier så är 0kr en bra avgift..

Men annars skulle väl en normal fondavgift på 0,75-1,5% vara en bra måttstock..

SparaKlokt sa...

Jag har sagt till henne att hon får bjuda ut mig på en middag

Christian sa...

Middag låter som en bra deal, angående avkastningen så måste man ta i beaktande önskad risknivå som överenskommit. Det är svårt att säga över eller underprestation utefter informationen tillgänglig.

Anonym sa...

Visst är 10 % bättre än bankränta, men du hade fått bättre utfall om pengarna hade legat stilla i en företagsobligationsfond, AMF lång räntefond eller dyl - även om de nu mot slutet börjat hacka. Många köp/sälj innebär f ö att man står utanför marknaden en del och kan missa uppgångar.

Middag tycker jag låter bra!

//V-a

Anonym sa...

I efterhand ser man många alternativ. Jag tycker trygga 10% är mycket bra i den miljö vi har haft. Inget större risktagande med huspengarna. Tänkte föreslå en middag,men varför ute? Varför inte i hennes nya lya?

SparaKlokt sa...

Hon har läst kommentarerna och jag skojade med att hon kom undan för enkelt :). Tror hon e nöjd i alla fall. Tack för kommentarerna.

Daniel sa...

Det är väl bra jobbat för en lågriskhantering av pengarna. Att man så här efteråt kan se att börsen rusade iväg kunde ingen vetat och hon hade inte blivit glad om hon blivit av med hälften av pengarna och det var ett lika troligt scenario.