Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

fredag 24 april 2015

Turkiska aktier - 3,23 kr


Jag är fortfarande på semester i Turkiet och har ju svårt att släppa det här med aktier och börsen även på semestern. Igår satt jag vid baren och drack min fanta vodka, när en äldre välvårdad man satte sig bredvid mig. Vi pratade lite om allt möjligt inte så länge men ändå. Det visade sig att han var ägaren till hotellet och jag frågade honom vilka 2 bolag i Turkiet han skulle vilja vara delägare till. Han svarade Sabanci Holding och Koc Holding, de äger halva Turkiet sa han. Jag gjorde lite egen snabb research och båda bolagen är investmentbolag. Sedan kollade jag även upp turkiska liran som försvagats mot kronan. 100 lira är värd runt 321 kr mot 520 kr för några år sen och då har ju ändå kronan blivit svag senaste tiden. Turkish Airlines är nog också värd att titta på om de är börsnoterade, har sett en massa reklam om att de är Europas Bästa. 
Äger ni några turkiska aktier och vad tycker ni om en placering i Turkiet?

4 kommentarer:

Hemlig sa...

Mitt intresse för Turkiska aktier har också växt!
Men jag tror man ska avvakta ett tag till om de inte är stabila utdelningshöjare? Då kanske man kan köpa på sig regelbundet.

Vet du vart man handlar?

Regeringsval 7 juni som kan fälla kurserna tillfälligt tror jag.

Mvh

Aktienovisen sa...

Günther Mårder pratar ju varm om Turkiska aktier lite titt som tätt i Sparpodden. Du får slå han en signal och se om han kan tipsa dig om något :D

Gustav sa...

Jag tittar på TAV, BIM och Akcansa. Måste gräva i politiska risker och valutan. Samt i bolagen :-)

Orderdjup sa...

Kolla mitt förra inlägg :D
Inte alls tur ^^

Blev ju en liten krasch i samband med valet som jag skrev.

Har du haffat nåt turkiskt än? :D