Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

måndag 20 april 2015

Rådgivning på värdepappersmarknaden

Har tagit med 2 böcker till semestern och en av dessa böcker är "Rådgivning på värdepappersmarknaden". 
Här kommer en liten sammanfattning av de jag hunnit läsa idag.

Kapitalskyddade placeringsprodukter
Kapitalskyddade produkter är en underkategori av strukturerade produkter.  Dessa är en produkt som är sammansatta av två instrument, en obligation och en option. 

1. Obligationen (nollkupongare) som ges ut av ett finansiellt institut, vanligtvis en bank, garanterar det nominella beloppet på förfallodagen.

2. Optionen, som baseras på förutbestämt underliggande värdepapper eller index som reglerar avkastningen.

Ett annat vanligt samlingsnamn för kapitalskyddade produkter är Aktieindexobligationer. Man kan tro att akiteindexobligationer är helt säkra placeringar, men så är inte fallet. Om emittenten går i konkurs riskerar kunden att förlora hela sin investering. Det drabbade dem som hade investeringar i strukturerade produkter med investmentbanken Lehman Brothers som emittent när de gick i konkurs 2008. 

Jag själv äger inte några kapitalskyddade  placeringsprodukter, utan har valt att allokera mina innehav på; aktier, obligationsfonder, hedgefonder, preferensaktier och räntebevis. 

Jag kommer att sammanfatta vissa delar av boken för framtida studering inför En eventuell Swedsec licensiering.

5 kommentarer:

Redaktionen sa...

Då får du nog förklara vad du anser att ett räntebevis är för något och hur risken skiljer sig i det fallet gentemot andra strukturerade produkter.

SparaKlokt sa...

Det stämmer nog som du skriver att räntebevis är en strukturerad produkt och där jag riskerar att förlora hela min investering om emittenten går i konkurs.

Anonym sa...

Aktieindexobligationer sparade jag i för ca 10 år sedan. Särskilt nöjd var jag inte: två gick med vinst, övriga 5 med förlust (vilket säkert finanskrisen bidrog till). Sammantaget gjorde jag ungef. 6,5 % i vinst. För att ha haft pengarna låsta i 3-5 år var det ett rätt uselt utfall. Emittent var SEB och de tog saftigt courtage: 220 kr per styck. De var f ö alla köpta till 110 % deltagandegrad.

Du skriver om risken med emittente vid konkurs. Jag kan mycket väl tänka mig att våra storbanker lägger ut denna typ av produkter på andra banker. Just SEB använde Lehman som förvaltare för sin penningmarknadsfond. Men jag tror att kunderna hölls skadeslösa, annat hade varit badwill för SEB. En annan risk är att utfallet beräknas utifrån ett begränsat antal mätpunkter. Han man osis går börsen bra däremellan, men dippar vid mättillfällena.

//v-a

Anonym sa...

Hej! I inlägget där du skriver du köper Global x super...EFT gör du en uträkning 8,63*0,08*330. Skulle du kunna enkelt kunna ge mig en kort förklaring vad siffrorna står för? Mvh, Görgen

ps. Inspirerande arbete du lägger ned i bloggen likaså!

SparaKlokt sa...

Hej V-A,
Jag själv förespråkar inte strukturerade produkter. Antingen tror man på en uppgång eller en nedgång och placerar utefter det. För att minska risken ökar man andelen ränte/obligation/hedgefond delen. Strukturerade produkter brukar kosta en massa i courtage.

Hej Görgen,
Det är månadsutdelningen som jag kommer få av fonden.
Dollarkursen = 8,63 kr
Dollarutdelning varje månad= 0,08 $
Antal innehav i fonden = 330 st

Hoppas förklaringen räckte, tack för att du läser och gillar min blogg :).