Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

torsdag 16 april 2015

Avkastning på Coca Cola utan att aktiekursen rört sig - 19,9% !


I oktober förra året köpte jag mina första amerikanska aktier IBM och Coca Cola, som blivit en riktigt bra affär. Kurserna har stått stilla eller till och med backat, men jag har ändå gjort en avkastning på ca 20%. Detta beror enbart på att dollarkursen stigit väldigt mycket i värde. När jag går tillbaka och kollar mina inlägg om just dessa köp så nämner jag ingenting om dollarkursen, så jag har haft riktigt flyt med dessa köp. Se tidigare inlägg om IBM och Coca Cola.




Jag har börjat snegla mer och mer på den amerikanska börsen, nu när OMX stigit kraftigt i år.

Vågar man köpa flera amerikanska aktier med tanke på att det har blivit dyrare med dollarn?
Ska jag till och med sälja av dessa och hämta hem vinsten, hur tänker ni?

Vilka är era bästa amerikanska aktier om ni äger några?

4 kommentarer:

Aktienovisen sa...

Jag har funderat ett tag på att ta hem vinst i IBM för känner mig inte helt övertygad om att de kommer vara en stor aktör över en lång period. Sen har ju det här med att ta hem vinster för mig aldrig funkat utan kurserna har då bara fortsatt upp och jag missat fina fina uppgångar :D

Breitenfelt sa...

Började göra mina första köp i USA 2012, men började på "allvar" köpa i USA i början på 2014. Bla har jag köpt på mig Pepsi, Coke, Wal-Mart och Starbucks.

Speciellt Pepsi och Starbucks har vart lyckade med både fin kurs och valuta vinst.

john sa...

Du får mycket mer i utdelningar nu när dollarn står så pass högt, det är bara att tacka och ta emot!

SparaKlokt sa...

Jag har nu sålt av 70% av mina IBM o Coca Cola aktier, för att placera dessa i hedgefonder och räntepapper.