Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

tisdag 10 mars 2015

Avgångsvederlag med 12 månadslöner

Igår vart det färdigt att jag blir av med jobbet och får 12 månadslöner. Sista dagen är 2016-05-31 och sedan får jag månadslön fram till 2017-05-31. Är väldigt glad över dealen som jag fått och kommer att acceptera det. I annat fall så får jag gå via LAS, men det vill jag inte. Det året som jag får lön utan att jobba funderar jag på att ta det lugnt och gå olika kurser. Kommer bla ta SWEDSEC licensiering som jag tjatat om.

Vad tycker ni?
Ska jag direkt hoppa på och söka nytt jobb eller softa hemma och träna o ta diverse kurser?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Kan väl vara värt att ta lite tid off om man har annat att göra, trist om man blir rastlös dock. Swedsec är ju bra, men tar knappast mer än 1 veckas heltidsstudier. Kanske satsa på en CFA istället?

SparaKlokt sa...

Vad är CFA??

Jag kommer ta det lugnt och är väldigt glad över dealen. Har fixat en försäkring också, så jag är ekonomisk trygg i 2,5 år framåt :).

Anonym sa...

https://www.cfainstitute.org/pages/index.aspx

Mer prestigefyllt (och mycket mer omfattande) än Swedsec. Finns tre olika nivåer att skriva, och dessa skriv 1 gång om året så totalt tar det 3 år om man klarar alla på första försöket (vilket väldigt få gör).

En licens som använts mycket frekvent i industrin, framförallt för analytiker och kapitalförvaltare. Mer poppis i UK/US än i Sverige men är verkligen på uppgång i Sverige också.

nonhosonno sa...

Låter som en bra deal :)

Anonym sa...

Grattis till en bra deal. Helt klart en bra arbetsgivare som erbjuder så bra villkor.

SparaKlokt sa...

Tack Tack!
Jag e självklart väldigt nöjd. Vissa var faktiskt väldigt ledsna, men det här kommer bli riktigt bra. Jag jobbar nu i 1,5 år och sen får jag 12 månadslöner.

Pengar och cash sa...

Det låter ju onekligen bra, men ett år går snabbt med gratis lön sådär, jag hade hellre jobbat kvar om jag kunnat eller börjat ordna jobb på en gång och sedan tagit studier på exempelvis kvällar i några veckor osv. Allt för att vara på den trygga sidan. Jobb växer inte på träd idag. Men du känner dig bäst själv! Lycka till och lite grattis får man väl ändå säga till en bra avslutningsdeal!

Anonym sa...

Så länge du har en god ursäkt till kommande arbetsgivare till varför du inte önskade jobb tidigare (när du var ledig) så är ledigheten självklar.

Anonym sa...

Hej jag är totalt okunnig om Swedsecs olika licensieringar. Vilken är det du ämnar ge dig på? /mvh den anonyme läsaren

SparaKlokt sa...

Tack "Pengar o Cash" och även Anonym. Det är inte så att jag kommer att ta de lugnt hemma. Jag kommer att ägna åt mig studier och även såklart söka nytt jobb om ett attraktivt jobb dyker upp. Till en ny arbetsgivare behöver jag inte säga att jag fått lön utan jag säger att jag behövt o ägnat tiden för mig själv o min dotter.