Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

tisdag 13 januari 2015

Risk för att jag blir av med jobbet runt 2016 Q2

Det finns en risk med att jag blir av med mitt jobb 2016 Q2 så mina första steg för det kommer bli att ta ställning till en del aspekter:

  • Jag har nu tecknat en tilläggsförsäkring hos Unionen.
  • Kolla igenom mina kostnader.
  • Sälja min lägenhet och flytta till en hyresrätt eller köpa en mindre bostad i samma område.
  • Tänka på hur mina placeringar ligger till, jag lär skifta över en del till räntebärande och mer stabila investeringar.
  • Fixa en försäkring som täcker en del av bolånet vid arbetslöshet. (Finns det någon som känner till en sån försäkring? )

6 kommentarer:

Aktienovisen sa...

Hej jag vet att nordea har sån försäkring som betalar ditt bolån under tidwn du är arbetslös! Förutsatt att du betalat in försäkringen minst ett år. Din bank kanake har något liknande?

SparaKlokt sa...

Hej,
Jag har kollat upp det redan och skall försäkra mig så fort det är möjligt. Då har jag täckt upp riktigt bra 1 år framåt efter uppsägningen.

SparaKlokt sa...

Tack Aktienovisen!

Kampen mot index sa...

Kanske dags att leta efter annat jobb?

Framtidsinv sa...

Låter ju som att du både är välutbildad och duktig, så nog kommer inte du ha svårt att hitta nytt jobb!

Skulle jag VETA att jag kanske förlorar jobbet om ett år kanske det vore smart att leta nytt jobb redan nu? Då har du ett helt år på dig att hitta ett minst lika bra, eller bättre, jobb.

Känns inte helt rationellt att sälja bostadsrätt och leta försäkringar för att minimera risken av problem vid att förlora jobbet, istället för att hitta ett nytt jobb?

SparaKlokt sa...

Nu har jag tecknat en försäkring som kommer att ge mig 15 000 kr/mån om jag blir uppsagd 2016. Se tidigare inlägg nedan. Självklart kommer jag att börja söka nytt jobb, det borde inte vara så svårt att hitta.

Tack för feedbacken.