Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

fredag 23 januari 2015

Bolåneportföljen går bra - uttag 1076 kr




Jag har lånat 200 000 kr extra på lägenheten eftersom den stigit så mycket i värde, så har jag möjlighet att göra det. Målet är att slå det rörliga bolånet ca 1,9% (före skatt) och avkastningsskatten på 0,27%. Jag kommer att redovisa detta varje månad på bloggen. Planen är att jag regelbundet tar ut pengar, betalar räntan och amorterar bort lånet. Om jag inte lyckas med att få en bättre avkastning än räntan jag betalar så amorterar jag bort hela lånet. Jag räknar med att min totala kostnad för lånet hamnar på 3200 kr efter skatt. Räntan för 12 December - 31 Januari hamnade på 362 kr (517 före skatt) och mitt uttag 1062 kr amortering 700 kr. Bilden ovan är tagen efter mitt uttag.

Resultat (Uttag-Ränta)
Januari +700 kr


Några tips på andra innehav jag kan ha i portföljen?

5 kommentarer:

Kampen mot index sa...

Bra jobbat och kul att följa detta! :)

SparaKlokt sa...

Tack!

Triggas mer av att prestera i din här portföljen än mina andra portföljer. Tänk om jag kunnat låna 2 miljoner istället för 200 k.

Min ekonomiska framtid sa...

Som sagt, bra jobbat! Nog många som funderat på detta men få som verkligen gör!
Blir intressant att följa dig!

Anonym sa...

Varför inte RB Avon? Tror den fått oförtjänst stryk pga bolagets försäljning i Ryssland.

Skulle själv aldrig våga ha SAS.

Hälsar/H

SparaKlokt sa...

Tack för dem positiva kommentarerna. Jag har ägt RB Avon tidigare i portföljen, men fick dålig känsla när det började att sjunka. Så jag sålde av allt.