Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

lördag 13 december 2014

Lånar 200 000 kr extra på lägenheten - målet är att slå boräntan

Jag har lånat 200 000 kr extra på lägenheten eftersom den stigit så mycket i värde, så har jag möjlighet att göra det. Målet är att slå det rörliga bolånet ca 1,8% (före skatt) och avkastningsskatten på ca 0,6%. Jag kommer att redovisa detta varje månad på bloggen. Planen är den att jag regelbundet tar ut pengar och betalar räntan och amorterar bort lånet. Om jag inte lyckas slå detta inom några månader så amorterar jag bort hela lånet. Räntebevis och preferensaktier är det jag ska placera lånet i. För varje procent jag slår lånet tjänar jag 2000 kr på det hela.

Vad tror ni, kommer jag att slå det??

12 kommentarer:

Anonym sa...

Vad räknar du att tjäna i % ? 4% efter skatter.
4% på 200´ = 8000kr / ca 660kr i månaden.
Jämfört med risken att förlora?
Risken ökar rejält när du själv lånar för att spekulera, inget jag själv skulle göra.

Mvh Magnus

Stefan Thelenius sa...

Borde funka över tiden även om det inte är riskfritt.

En god nyhet är att skatten blir 0,27% nästa år

Jag har idag publicerat ett verktyg som kan hjälpa dig att reda på utdelningar

SparaKlokt sa...

Hej Magnus,
Räknar med att jag slår bolåneräntan med 3 procentenheter, då går jag 6000 plus som jag amorterar med. Funderar på att placera i räntebevis, som följer Stibor räntan. Det gör väl även bolånet, så är självsäker på att jag fixar det. Lånet kommer alltså "betala" av sig själv.

SparaKlokt sa...

Hej Stefan,
Fan vad bra att skatten e så låg. Har idag överfört pengarna till ett konto hos Avanza. Kommer nog in måndag o öppnat nytt ISK konto. Ska kolla upp ditt verktyg så fort jag har lite tid. Tack för länken!

Anonym sa...

Fortsätter ECB med sina stimulanser så borgar det för fortsatt positiv utveckling på europeiska statspapper. Handelsbanken har en bra sådan fond...

SparaKlokt sa...

Vad exakt heter den fonden? Just nu är jag inne på att "trada"med räntebevis bara. Ingen courtage heller.

Anonym sa...

Är ju ganska vanligt i dagens Sverige med den låga räntan i kombination med ränteavdrag att folk belånar sina bostäder lite extra för att spekulera i aktier och fonder.

SparaKlokt sa...

Hej,

Jo det stämmer nog att folk gör så, men jag tänker inte spekulera i aktier eller fonder. Utan främst räntebevis, kommer att redovisa detta i bloggen och om det inte går bra säljer jag av allt och amorterar bort det.

Anonym sa...

Hade jag möjligheten att låna upp på min bostad skulle jag köpa någon fastighets pref.
Hög avkastning och kommer gå fint sålänge räntan är såhär låg.

SparaKlokt sa...

Håller med dig!

Ja vi får se hur det går med det. Oroar mig inte ett dugg :).

Anonym sa...

Handelsbanken Euro Obligation (A1 SEK)

Finns flera liknande, som utvecklats ok.

Johan

SparaKlokt sa...

Hej Johan,

Tack för svar!

Jag kommer placera pengarna i räntebevis och valutabevis.