Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

söndag 9 november 2014

Tecknar Klövern Preferensaktier


 

Jag kommer att teckna 100 st Klövern Preferensaktier (15 000 kr) om jag får tilldelning. Ganska säker på att jag kommer att få det.

Pris per aktie: 150 kr
Courtage: 0 kr
Utdelning: jan, apr, juli, okt
Direktavkastning: 6,6%
Intäkterna ökade med 14% (Q3)
Resultat 4,46 (2,96) per aktie (Q3)

Jag tycker att siffrorna ser bra ut och direktavkastningen på 6,6% är värt att investera i för relativ låg risk. De andra preferensaktierna som jag varit och tecknat har ju gått bra. Ratos, Akelius och Amasten. Flera bloggare kommer att teckna, exempelvis Petrusko.

Räntan påverkar fastighetsbolagen extra mycket, så det bör man observera extra noga. Jag citerar Claes Hemberg; "När räntan stiger kommer många av fastighetsbolagen att få det tuffare. En högre ränta slår dubbelt mot fastighetsbolagens preferensaktier".

Så det är viktigt att jag följer upp mina preferensaktier då räntan börjar stiga. Se hela artikeln här.







4 kommentarer:

Leif sa...

Kommer också att teckna. Apropå räntenivåerna kan man notera att kurserna på de olika preferensaktierna är ungefär oförändrade eller t.o.m. något lägre än i våras trots att styrräntan sänkts från 0,75 till 0%. Enligt min mening ska kurserna upp för de flesta preffar p.g.a. detta.

Xperimentinvest sa...

Kommer också teckna. Nuvarande preffar i klövern handlas till ca 2-3% högre pris.

petrusko sa...

Tjena,
Japp, jag tecknar fler Klövern preff i denna emissionen.
Apropå räntor, det är billigare än någonsin nu för fastighetsbolagen att låna. PReferensaktier gör att fastighetsbolaget kan låna ännu mer hos banken. Ex: man tar in 1 mdr i preffar och köper kåkar för. Dessa kåkar kan man belåna och få loss 700 miljoner att köpa fler kåkar för.
Det mesta pekar på väldigt låga räntor under några års tid.
Det kommer nog vara goda tider för flera fastighetsbolag de närmsta åren med växande fastighetsportföljer.

När räntefesten är över gäller det att bolagen gjort smarta affärer, affärer som håller i ett högre ränteläge.

Tack för länkningen!

Mvh petrusko

SparaKlokt sa...

Xperimentinvest: Låter bra! Hoppas på att nya preferensaktierna stiger ännu mer.

Petrusko: Ja jag håller med om de låga räntorna och att fastighets preferenser är attraktiv investering just nu. Gillar din blogg, lycka till!