Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

tisdag 21 oktober 2014

Mitt bolån 1 886 306kr

Igår fick jag hem avin för mitt bolån och jag har aldrig haft så lågt bolån som nu; 1,89 %. Det känns bra just nu, men jag är orolig när bolånet börjar röra sig uppåt mot högre nivåer. Skulle inte varit bra om man vart av med jobbet, räntorna går upp och lägenhetspriserna går ner. Ni som har bolån försök alltid att förhandla ner det. Jag gör inte det för jag tror inte jag kan få mycket lägre. Mitt lån är uppdelat i 3 delar och jag har en tvingande amortering på 1 236 kr på ena delen. Det enda lånen som jag har är Bolån, CSN-lån och Superlånet hos Avanza.

Hur ser era bolån ut och vad har ni för ränta?

4 kommentarer:

Trivselekonomi sa...

Ja, 1.89% låter ju inte illa.
Själv har jag genom åren kört med diverse olika bindningstider, vilket lett till "hög" snittränta.
Nu löper dock den största delen ut, så på den delen ska jag kunna minska från 4.25% till typ 2% (vet dock inte om det blir rörligt eller bundet) . Det känns bra.

/TE

SparaKlokt sa...

Kör alltid rörligt så länge du inte lever på gränsen. Se tillbaka i tiden. Du har bundit o du har torskat på det. Bankerna tjänar mest på sina bundna lån. Jag ska försöka ha is i magen och alltid köra på rörligt. Lycka till!

Trivselekonomi sa...

Jo, statistiken säger ju så.
Sen är det ju en avvägning med vad man "trivs" med.
Som sagt, vi får se vad det blir. Ger de bra rabatt på exempelvis 3-årig kan jag tänka mig det med.

/TE

SparaKlokt sa...

Jo jag förstår. Jag ska i alla fall försöka att ha is i magen och alltid ha rörligt bolån.