Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

tisdag 26 augusti 2014

Mitt CSN - lån 162 834 kr

 
 
Mitt CSN-lån ligger just nu på 162 834 kr och jag försöker att betala av så minimalt som möjligt. Det är väldigt låg ränta på CSN lån; 1,2%. Just därför kommer jag nog aldrig betala av det helt och hållet. Så länge jag kan slå 1,2% med mina investeringar så betalar jag aldrig av det. De enda lånen jag har och har haft i mitt liv är CSN lån och bostads lån. Kommer aldrig att ta andra lån. Folk tar lån hur som helst tycker jag. Du har inte "råd" med vissa grejer och tar lån för att kunna köpa det. I själva verket gör du varan som du inte har "råd" med ännu dyrare med lån. Det är väldigt idiotiskt att ta såna lån tycker jag....Håller ni med mig?
 

4 kommentarer:

Redaktionen sa...

Nja, för att minska sin risk så bör man betala av alla lån. Räntan kan gå upp. Inte så troligt att det kommer ske exakt just nu, men den dagen kommer. Lån skall ses som ett sätt att hantera sin risknivå men även som ett sätt att skapa möjligheter för sig själv. Ta inte dumma lån, lån som inte ger mer än du betalar. En investering i dig själv via CSN är förmodligen bra - om du inte blir bibliotekarie eller sjukgymnast...

SparaKlokt sa...

Bra Skrivet!

Jag har ju pengar som jag kan betala av hela lånet med. Det gör jag inte för dem investeringar jag gör "betalar" av både räntan och amorteringen.

Anonym sa...

Vi väljer att betala en klumpsumma i januari. På så sätt tjänar man några extrakronor.
Glöm inte att beräkna expeditionsavgift. Ju mindre ditt lån är desto mer den känd.

SparaKlokt sa...

Är det inte bättre att låta pengarna växa istället för att betala klumpsumman. Hos mig dras det från kontot via autogiro.