Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

tisdag 18 februari 2014

Bästa Räntefonden

Den bästa räntefonden enligt mig är Spiltan Räntefond. Spiltan Räntefond Sverige placerar i räntebärande fondpapper och penningmarknadsinstrument utfärdade i svenska kronor. Den genomsnittliga löptiden för placeringarna, mätt på den totala fondförmögenheten, är maximalt ett år.

  • En kort räntefond som placerar i räntepapper utgivna i svenska kronor.
  • Aktivt förvaltad
  • Marknadens lägsta förvaltningsavgift på 0,1 %.
  • Målsättning: Överträffa SSVX T-BILL

Spiltan Räntefond Sverige lämpar sig som:
  • Ett alternativ till banksparande
  • Placering för dina likvida medel
  • Ett tryggt alternativ då aktiemarknaden är turbulent

Jag rekommenderar Spiltan Räntefond istället för ett sparkonto hos en bank. Just nu ligger räntan på ett sparkonto runt 2,3%. Om vi sparar 10 000 kr i ett sparkonto ger det oss en ränta på 230 kr och skatt (30%) på det innebär att det blir 161 kr kvar. Om vi istället sparar i Spiltan Räntefond där snittavkastningen har varit 3,2% de senaste 6 åren så blir avkastningen 320 kr och skatten 64kr. Det blir 256 kr kvar. Skillnaden är inte mycket, men varför skall man sponsra bankerna med ännu mer pengar. Jag själv har inga sparkonton alls utan placerar mina likvida pengar i räntefonder. Spiltan Räntefond går att köpa hos Avanza, som jag rekommenderar er att öppna ett Investeringssparkonto hos. Jag har själv har alla mina portföljer hos dem. Läs mer om fonden. Jag väljer fonderna efter viktiga nyckeltal, som exempelvis sharpekvoten för fonder. Den jämför avkastningen relaterad till risken man tar.

Se vidare mitt inlägg om de Bästa Fonderna, där jag samlat ihop fonder som jag tycker är dem bästa i sin kategori och som fått höga betyg hos morningstar.

Inga kommentarer: