Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

tisdag 4 juni 2013

Bästa blandfonden




Den bästa blandfonden är den fond som man komponerar själv med en aktiefond och en obligationsfond.

De som förvaltar en blandfond måste både vara duktiga på aktier och obligationer. Istället för att välja en blandfond som är generellt dyra kan man komponera en egen. Du väljer själv risken. Vill du ha högrisk väljer du 75% aktiefond och 25% obligationsfond. Du kan reglera risken genom att sänka/höja andelen aktiefond.

För att komponera den bästa blandfonden skulle jag rekommendera den bästa sverigefonden Avanza Zero och den bästa obligationsfonden Catella Avkastning.

Om man hade placerat 75% på Avanza Zero och 25% på Catella Avkastning i början av året så skulle avkastningen ha varit 10,6%.

I annat fall rekommenderar jag fonden ovan som har 5 stjärnor i morningstar.

Alla fonder finns hos nätmäklaren Avanza. Alla mina portföljer finns hos Avanza, som jag tycker är den bästa nätmäklaren.

Se gärna andra fonder som är bäst i sin kategori.



2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej, Kul att du rekommenderar vår mixfond. Hör gärna av dig om du vill ha mer information om oss. Med vänlig hälsning, Tomas Henriks Marknadschef, Cliens Kapitalförvaltning

Unknown sa...

Hej, Kul att du rekommenderar vår mixfond. Hör gärna av dig om du vill ha mer information om oss. Med vänlig hälsning, Tomas Henriks Marknadschef, Cliens Kapitalförvaltning