Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

onsdag 2 januari 2013

Placeringsstrategi 2013-2014



Året började ju riktigt bra för börsen idag och jag har nu en placeringsstrategi för 2013 - 2014. Den liknar den strategin jag hade vid 2009-2010, då gick det ju väldigt bra. Jag har valt ut 4 aktier som jag skall investera i under 2013-2014, då jag förväntar mig att aktier ger bästa resultaten. Se min analys inför året. Jag kommer sedan att behålla portföljen och inte sälja av nånting. De här är de bästa aktietipsen jag kan ge mig själv faktiskt och tror på att dessa har största chans att bli de bästa aktierna under 2013-2014, därför investerar jag i dem. Det återstår att se. Min portfölj består av ett investeringssparkonto och ett aktiekonto hos Avanza. Så fort jag kan kvitta bort förluster i aktiekontot skall jag avsluta det.

De aktier som jag skall investera i är:

Avanza
Ratos
DIBS
Cdon

Jag kommer att sälja min lägenhet under året och storleken på min investering beror på hur stor vinsten är vid försäljning av min lägenhet. Just nu ser beräkningen ut på att jag ska investera 210 000 år 2013 och 100 000 år 2014. Se ovan hur portföljen ser ut. Jag passade på att köpa CDON idag.

6 kommentarer:

Property investor sa...

Lycka till med lägenhetsförsäljningen. Ska också sälja lägenhet under våren och hoppas på en hyfsad vinst.

Köpte nyproduktion på Kungsholmen 2007, flyttade in 2009 och sålde 2011 med en vinst på 800 000 kr. Köpte sedan nyproduktion i sjöstaden som jag nu ska sälja (hoppas på en vinst på ca 500-900´kr) då jag köpt större i ett av de sista projekten som blir klart om 3 månader.

Nyproduktion brukar vara en bra affär om man är insatt och vet mycket om området, samt köper av rätt byggbolag. Mitt sista köp skiljde sig priserna mellan samma objekt hos olika byggbolag nästan 1,5 Mkr.

SparaKlokt sa...

Grymt bra gjort med dina investeringar. Du har gjort en väldigt massa vinst. Lägenhetsköp är en persons första viktigaste investering tycker jag. Den brukar också bli lönsammast. Själv kommer jag inte gära så mycket vinst som du gjort, men det är ändå över förväntan. Mer inlägg kommer att komma här. Hur jag prutade ner mäklarna mm.

Property investor sa...

Tackar, hade grym tur med den första att den blev klar efter och inte mitt i den värsta finanskrisen. Det var nervöst ett tag med den

Hade mäklaren här i fredags som ska sälja vår lägenhet nu. Innan vi började prata deras arvode så fick de berätta vad de trodde de skulle få ut för pris, sedan tog jag deras offert och drog ned arvodet med ca 30 % om de inte lyckas få det priset. På allt över det priset har de sedan en procentsats som gör att de kan få en riktigt bra förtjänst. Skall tilläggas att får de över deras uppskattade pris är jag extremt nöjd.

Kommer kika in och kolla hur det går för dig, fastighetsaffärer är alltid intressanta - ofta mycket på spel.

//Property investor
http://propertyworldwide.blogspot.se/

SparaKlokt sa...

Lägenhetsförsäljningen kommer att gå bra hoppas jag. Jag kommer att skriva om tips här. Bland annat hur jag prutade ner mäklararvodet. Funderar faktiskt att sälja lägenheten själv. Jag har inte riktigt bestämt mig än.
Imponerande med dina fastighetsköpt faktiskt.

Property investor sa...

Skulle passa mig för att sälja utan mäklare.

Hur stor del av priset är mäklararvodet ungefär?

Mer än 5 % skulle jag överväga det om det är en väldigt solid prisbild i området som en köpare förväntas känna till.

Mäklaren fyller egentligen ingen funktion kan man tycka, problemet är att köpare lätt blir skeptiska om man går utan mäklare och därför vill kompensera för den osäkerheten på priset. Sen har du marknadsföringen, du måste ut på Hemnet etc. Går iofs kanske att lösa med nya mäklarbolag som har ett annat upplägg än de traditionella, men vet ej om dessa finns kvar, var en fluga för några år sedan att hjälpa privatpersoner att mäkla själva.

Lycka till!

//Property investor
Bloggar om fastighetsinvesteringar utomlands och vägen mot att kunna leva på passiva inkomster inom 10 år.

SparaKlokt sa...

Jag förhandlade ner mäklararvodet till 1,95%, men är inte nöjd ändå. Ska som sagt göra ett försök själv, man lär sig alltid något nytt. Ser det som en utmaning. Kommer redovisa allt här. Planerar att sälja lägenheten i Maj.