Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

lördag 12 januari 2013

Bästa Hedgefonden


Jag fortsätter att skriva mina artiklar om de bästa fonderna och nästa kategori handlar om den bästa hedgefonden. En hedgefond beskrivs såhär i wikipedia;

"En hedgefond är en fond som tar både korta och långa positioner på värdepappersmarknaden.
Gemensamt för dem är att de har friare regler för sina placeringar än exempelvis aktiefonder. De kan använda belåning, blankning och placeringar i olika typer av derivat för att öka sin avkastning. Namnet antyder att fonderna är baserade på hedging, men trots att affärsidén bygger på att fonden alltid ska ge positiv avkastning oavsett hur det går på börsen, så är det i praktiken fullt möjligt att fonden går med förlust."

Jag bedömer att den bästa hedgefonden är flera olika hedgefonder. Jag själv gillar och investerar i 3 olika hedgefonder. Jag har valt ut dessa för att de gett en positiv avkastning år efter år och dessutom har de fått en massa nomineringar från olika tidningar.

Brummer Multistrategy

Avkastning: 8% snitt/år sedan 2001
Sharpe-kvot: 1,34
Standardavvikelse: 4,31%
4 stjärnor

Excalibur

Avkastning: 6,5% snitt/år sedan 2001
Sharpe-kvot: 0,7
Standardavvikelse: 6%
3 stjärnor

Atlant Stability

Sharpe-kvot: 3,5
Standardavvikelse: 1,3%
4 stjärnor

Fonderna är valda efter de viktiga nyckeltalen och antalet stjärnor kommer från Morningstar.

Dessa hedgefonder går inte jämföra med varandra eftersom placeringsinriktningen är inte den samma. Däremot går det att jämföra standardavvikelsen, måttet visar hur mycket avkastningen avviker från medelavkastningen.

Alla fonder går att köpas  hos Avanza som jag anser är den bästa nätmäklaren, men Brummer bör köpas via Brummer. Avanza tar en extra köpavgift.

Se gärna andra fonder som är bäst i sin kategori.






Inga kommentarer: