Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

tisdag 18 december 2012

Bästa Sverigefonden




För nästan 3 år sen så skrev jag ett inlägg om bästa sverigefonden och tänkte skriva ett nytt inlägg och visa en jämförelse med Sverigefonder från dem största bankerna i Sverige. Dem fonder som finns med i jämförelsen är: Avanza Zero, Swedbank Robur Sverigefond MEGA, Handelsbanken Sverigefond, Skandia Sverige och Nordea Sverigefond. Jag anser att Avanza Zero är fortfarande den bästa Sverigefonden och kommer att vara det ett bra tag. I morningstar har den högsta betygen och bästa avkastningen på 5 år. Senast som jag skrev om detta så hade Avanza Zero funnits för lite i tid och hade ingen betyg från morningstar.

Den är avgiftsfritt och det är den enkla anledningen till att den är den bästa Sverigefonden. De andra fonderna tar en avgift som är mellan 0,5%-1,5% per år. Det låter väldigt lite, men i dessa sammanhang så blir det väldigt mycket långsiktigt.

Det man kan se genom dessa fonder är vilka innehav de består av. Till 80-90% äger dessa fonder exakt samma aktier. Hur ska då avkastningen skilja sig?? Enligt min mening så är det bara "följa John" och det är inte så svårt att vara en fondförvaltare för Sverigefonder. Se bild nedan och bedöm själva.


Alla fonder finns hos nätmäklaren Avanza. Alla mina portföljer finns hos Avanza, som jag tycker är den bästa nätmäklaren.


Inga kommentarer: