Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

onsdag 19 december 2012

Analys del 1 inför 2013, Investeringscykeln



Tänkte analysera läget inför nästa år för den svenska börsen och här kommer analys del 1. Brukar använda mig utav investeringcykeln för att checka av läget i ekonomin se bilderna. Under Reflations delen av investeringcykeln så är det lönsammast att placera i Obligationer. Obligationer har varit lönsamma de senaste året/halvåret och just nu känns det inte som att man bör investera på obligationerRäntan har ju sänkts såpass mycket redan. Vi har haft flera räntesänkningar, så de bådar ju gott för aktier. Vi befinner oss knappast i en överhettning och å andra sidan så har kurserna inte gått ner, tvärtom det har gått upp. Det känns som börsen har varit trevande, "ska jag ta mig uppåt eller ska jag ta mig neråt". Direkavkastningen är relativt hög just nu och det brukar väl vara så att man bör handla aktier när direktavkastningen är hög och sälja när den är låg. Vid hög direktavkastning så är aktiekurserna låga och vid låg direktavkastning så är aktiekurserna höga. Inflationen har också sjunkit till väldigt låga nivåer. Jag ser med optimism inför nästa år och tror på en positiv börs på en avkastning mellan 10-15%. I värsta fall så sjunker kurserna det första halvåret för att sedan vändas till en mycket positiv börs. 2013-2015 kommer det nog att löna sig väldigt mycket att äga aktier och jag själv gör mina investeringar efter den tron. Jag gjorde bra placeringar under 2009 och tänker göra på liknande sätt under 2013. Sedan får vi se om det går bra eller inte.

Vad tror ni?

2 kommentarer:

All in sa...

Ja investeringcykeln är bra även om den går baklänges ibland. Men jag tror som du att att 2013-2015 blir riktigt bra år. Börsen brukar börja gå uppåt när det ser som mest dystert ut och jag tror 2013 blir ett riktigt bra börsår där vi får bra draghjälp från USA.

SparaKlokt sa...

Ja vi får hålla tummarna för 2013...