Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

lördag 12 maj 2012

Placera 600 000 åt en vän.

Det var ett tag sedan jag skrev, så här kommer ett nytt inlägg. En nära vän till mig har bett mig att placera 600 000 kr åt honom och han vill ha 5% i avkastning varje år.

Så då har jag tänkt placera:
100 000 kr i Brummer Multistrategy Hedgefond
100 000 kr i Excalibur
100 000 kr i Atlant Stability Hedgefond
100 000 kr i Catella Avkastning obligationsfond

200 000 kr kommer delas upp i 10 månader och placeras i aktier varje månad. Fördelningen kommer alltså vara 33% aktier och 66% Hedgefond/Obligationsfond. Kommer att redovisa detta på sidan.

Vad tycker ni om detta?
Några andra tips?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skriver detta i all välmening, kanske främst för din väns skull.

Om han ger dig förtroende att förvalta 600k åt honom och sedan går du ut på nätet och frågar om råd hur du ska göra med hans pengar. Det är inte sjyst.

Om man ska förvalta 600k åt någon annan bör man ha större insikt vad man ska göra med pengarna.

MVH Texasranger

Y sa...

Om det var upp till mig skulle jag hellre kolla på de typiska storbolagen som delar ut regelbundet och bra. Bolag med direktavkastningar på över 5% är inte särskilt svåra att hitta.

https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/kurslista/aktier.html?marknad=Sverige&lista=1_1&large=on&mid=on&sektor=0&subtyp=key_ratios&sortera=direkt&sorteringsordning=fallande

SparaKlokt sa...

Anonym;

Det känns som om du bara läste mina 2 sista meningar på inlägget. Jag anser på att jag har bra koll på vad jag gör, men ville ha fler tips. Jag har förklarat på vad jag skall investera hans pengar i.

Vanderay;
Jag håller med dig att placera dessa pengar i aktier, men problemet är att om det kommer en dipp just nu så är det inte bra att ha placerat allt på aktier. Så småningom kommer jag skifta dessa till akter med hög direktavkastning som du skriver.

Anonym sa...

Hade varite intressant att läsa hur du tänker vid val av de olika fonderna. Excalibur har ex endast fått tre stjärnor från Morningstar, du har tidigare skrivit att du endast rekommenderar 4 eller 5 stjärninga fonder.

Slut på pengar sa...

Jag kan inte svara på hur din fördelning är när det gäller aktier och fonder. Den är säkert bra med en låg riskspridning.

Det jag dock aldrig skulle göra om jag ens var Mr Buffet var att jag skulle investera en väns pengar. Oavsett om det är 1000 kr eller 1 miljon.

Du har säkert en bra koll på vad du gör, men det är så enkelt att förstöra en vänskap på det sättet.

SparaKlokt sa...

Anonym:
Jag kommer att förklara mina val senare. Det finns inte många hedgefonder med höga betyg från morningstar.

Slut på pengar:
Jag förstår din tanke, men det var han som kom till mig och bad om råd. Han inser riskerna och det är han som tar sista besluten. Jag ger mina råd bara. :).

Anonym sa...

En sak som har slagit mig i huvudet flera gånger är hur enkelt folk ber om råd och följer ens råd.

Jag ger numera inte direkta råd till folks pengar förutom till mamma eller pappa men då är jag tydlig att påpeka vad som kan hända.

Kanske är det så att det är svårare att acceptera att man själv har gjort fel och det känns bättre att ta råd av någon annan som man tror tar bättre beslut. Det är ju win-win för självkänslan.... pengar går upp - bra, pengar gick ner -jag fick rådet av en vän.

SparaKlokt sa...

Anonym:
Du har helt rätt anonym och jag har tänkt på den här saken och skall prata med min vän. Jag vill inte riskera vår vänskap och han får själv avgöra om han ska ta del av mina råd eller inte. Så han trycker på knappen.

SparaKlokt sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.