Jag bloggar numera på www.sparaklokt.se

Sidor

lördag 10 januari 2009

Placeringsstrategi 2 år framåt





Min placeringsstrategi 2 år framåt är positiv. Jag skall enbart placera mina pengar i Avanza Zero eller i XACT Bull. Anledningen till att jag bara väljer OMX 30 är att jag inte har viljan att följa enskilda bolag plus att det kostar mer med courtage avgifter om jag köper enskilda företag. Jag har lagt undan 330 000 kr som jag skall placera inom 2 år, dessa pengar kommer från tidigare aktieinnehav som jag sålde av vid sommaren 2008. Som ni ser i grafen ovan så bör det snart uppstå en köp signal. Min strategi är att placera 240 000 år 2009 och 90 000 år 2010. Varje månad skall jag placera lika stora belopp, 20 000 i 2009 och 7500 i 2010. Anledningen till att jag delar upp det så här är för att jag inte kommer att kunna pricka in precis när det vänder.

2 kommentarer:

SouthernTrader sa...

Xact bull är ingen vidare placering långsiktigt då en volatil marknad äter upp vinst/förluster på etf:er

Avanza zero är nog inte fel, varför inte belåna dig med 1.5x Avanza zero-innehavet och investera i Avanza Zero då det får samma effect som xakt bull.

SparaKlokt sa...

Tack för tipset!

Det är helt rätt att jag kan belåna mig och köpa 1,5x Avanza Zero. Men jag funderar på att bara rikta mig på Zero utan belåning.